the not-to-do list: stressen

the not to do list 1

Het is hoognodig tijd om alle dingen op te schrijven die ik –en met mij waarschijnlijk nog veel meer meiden– niet meer wil doen. En met niet meer bedoel ik nooit meer. Daarom heb ik deze mooie lijst gemaakt: the not-to-do list. Ik ben heel goed in het maken van to-do lists maar het schrijven van een not-to-do list ging me nog makkelijker af. Veel om aan te werken dus. Het eerste punt waar ik aan moest denken bij het maken van mijn not-to-do list was: stressen. Stressen lijkt soms wel het enige ‘iets’ waar ik goed in ben en ik ben er he-le-maal klaar mee. Waarom zijn er mensen die het begrip ‘stress’ niet eens kennen en kan ik soms stressen voor 100 man? Time to change that.

Als ik stress lijkt het wel alsof ik verander in een totaal ander persoon: ik eet amper, kan niet fatsoenlijk meer naar de wc –too much information-, krijg overal pukkels, denk alleen nog maar aan het probleem, buikkrampen hier en daar en ik ben continue misselijk. Het allerergste vind ik nog dat het negatieve invloed heeft op mijn maandelijkse feestje – wat dan nog een paar daagjes weg blijft – waardoor ik daar nog meer over ga stressen want hé, ik ben pas 20 dus ik wil graag nog even wachten met een mini-me. Stress is in geen enkel opzicht goed voor je. Stress is afschuwelijk. De laatste keer dat ik lekker aan het stressen was had te maken met mijn studie. Mijn studie en ik zijn geen beste vrienden maar ik maak het netjes af. Hierdoor komt het zo nu en dan nog wel eens voor dat ik weinig motivatie heb om er ook maar iets voor te doen maar toch nét die drang voel dat het wel af moet. Ik begin dan dus te laat, heb te weinig aantekeningen gemaakt – vaak ook het boek niet besteld – en zit dan dus een dag voor het tentamen te stressen als een idioot. Klinkt bekend? Dan heb ik voor jou een tip – en een reminder aan mezelf -. Ga even ergens lekker zitten en bedenk je eens goed hoe belangrijk dit probleem waar je over aan het stressen bent zal zijn over 20 jaar. Is het probleem er dan nog? Zal je dan nog aan het probleem denken? Wat is überhaupt het ergste wat er kan gebeuren? Is je antwoord nee en heb je geen idee wat er eigenlijk kan gebeuren: STOP DAN NU MET STRESSEN. Is je antwoord ja en zijn de gevolgen niet te overzien: ja, daar heb ik geen oplossing voor. Besef je alleen dat je met stressen niks oplost en dat het niet goed is voor je buikje. En je huid. En je maandelijkse feestje. Dus.

2 gedachtes over “the not-to-do list: stressen

Geef een reactie

